//
du läser
Lennart Bengtsson, Sälj

Varför säljer du?

Periscope of USS Dallas and HMS IllustriousDet spontana, självklara, svaret blir antagligen för att kunna finansiera sin tillvaro och existera. Detta är ett helt riktigt svar. Men man kan borra mycket djupare i frågan. För att vara långsiktigt lyckosam så måste du veta vad det är det du säljer och till vem?

Den frågan är kanske inte lika enkel att svara på. Vilken kund är det som ger dig möjlighet att uppfylla dina drömmar och mål?
Här är det lätt att snubbla och tänka: vilka kunder gillar oss bäst. Men den tanken kan vara farlig, till och med fatal. Vänd på logiken och fundera på vilken kund är bäst för dig. Vilken/ vilka kunder ger dig framgång och möjlighet att nå dina mål och drömmar? Ibland kan det sammanfalla med vilken kund som gillar dig bäst idag, men inte alltid.

När du klurat ut detta så har du tagit ett första steg tillframgång. Ett första steg mot dina drömmars mål. Du har nämligen definierat en A-kund, en idealkund värd namnet. Ju mer krasst och tydligt du gjort definitionen, ju enklare hittar du ”tvillingar” till denna idealkund. Då är det dags att ta nästa steg i denna framgångsprocess. Vi har siktat på idealkunden. Nu skall vi ladda erbjudandet så att det blir riktigt attraktivt för vår idealkund. Bygg upp tjänster/produkter runt ditt huvuderbjudande som gör att du driver försäljning av huvuderbjudandet, ert knivskarpa fokusområde. Detta kallar vi att bygga sin Produktblomma. Vi vill att bina (kunderna) skall komma in till vårt fokus (pollinera/befrukta oss). För att de skall hitta så skall vi ha en massa fina kronblad som gör att de söker sig till just oss. Dessa ”Blomblad” delar vi in i fyra olika kategorier: Dörröppnande, blomblad som gör att kunderna upptäcker oss och vågar prova på. Imageskapande blomblad. Blomblad som gör oss kända och välrenommerade. Helkundsskapande blomblad. Blomblad som gör att kunderna handlar mer och mer av oss. Så till sist, Lojalitetsskapande blomblad som gör att kunderna stannar kvar och fortsätter att använda oss som leverantör, år efter år.

När det gäller själva erbjudandet så lyssna på kunden, men ge för allt i världen inte kunden vad kunden vill ha! Överträffa kundens förväntningar istället. Här gäller det att se var kundens största ”svordom” är. Adressera denna och ge kunden ett riktigt lyft. Tänk inte ”Final kill” utan ta tag i en sak som verkligen gör skillnad och ger kunden ett lyft. Konkurrenterna blir kanske omtumlade i början men finner oftast sansen och kopierar dina framgångar. Då plockar du fram nästa lyft för kunden och återerövrar stafettpinnen igen och leder loppet, attraherar kunderna och fortsätter din resa mot drömmålet.

Tredje och sista steget är att se till att hela företaget är med i säljet. Få upp medvetandet att alla på företaget säljer, inte bara de dedicerade säljarna. Bygg en enkel, tydlig och lättförståelig säljprocess som alla förstår och kan anamma.

Varför är sälj så centralt och viktigt? Ofta pratar man om att organisk tillväxt är en styrka som visar att företaget är på rätt väg. Organisk tillväxt är inget annat än ett krångligare och luddigare uttryck för: SÄLJ MER!

Lennart BengtssonLennart Bengtsson
Ahrens & Partners

Annonser

About Elitaren

Har i större delen av mitt yrkesverksamma liv arbetat i och även drivit tillväxtföretag. Idag brinner jag för att hjälpa andra att få förmånen att göra denna utmanande och roliga resa. Arbetar med Ahrens & Partners som i snart ett kvarts sekel har forskat på och hjälpt tillväxtföretag. Med vår kunskap och erfarenhet kan vi garantera dig tillväxt!

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: