//
du läser
Entreprenörsskap, Företagskultur, Lars Diethelm, Ledarskap, Svordom

Var missnöjd och fånga dagen!

nothing-lasts-foreverJag är missnöjd! Allt kan alltid göras bättre!

Vilka oerhörd positiva, energiskapande, framåtlutande ord.

Men varför får jag alltid skeptiska blickar när jag säger att jag drivs av missnöje? Varför måste jag alltid förklara att det är ok att aldrig vara nöjd? Varför tycker folk synd om mig när jag säger att jag är missnöjd?

Faktum är att jag tycker synd om folk som är okritiskt nöjda eller nöjda för länge. Och det är kanske därför folk tycker synd om mig. ”Varför kan du aldrig vara nöjd?” frågas det. Men jag är ju nöjd…. fast inte speciellt länge. Och det är kanske det som är problemet. Jag är oerhörd njöd, och glad, när jag åstadkommit något. Det ger mig en kick, ett mini-lyckorus. Så genast är jag missnöjd igen för att jag vet att det går att göra ännu bättre. Så att jag snabbt kommer att lyckas igen.

Och utifrån betraktat så ser folk kanske bara drivkraften att förändra och tolkar det som missnöje. Som de ser som något negativt för att de ser förändring som någonting negativ och därmed missnöjet som är grunden till förändringen.

Med denna tankekedja blir missnöje grunden till all förändring. Och all förändring är bra för stagnation tar livet av oss.

Senast nu har säkert en eller annan satt kaffet i halsen eller rent av slutat läsa. All förändring är bra?? Stagnation tar livet av oss?? Reflektera över det. Fundera på det. Och om du tycker att inte all förändring är bra fundera på varför. Ta ett längre och större perspektiv. All förändring är bra i det långa loppet och i det stora perspektivet.

Så därför är missnöje bra. Nöjdhet ger stagnation och stagnation tar livet att allt.

Jag jobbar med företag som slutat växa. Jag jobbar med chefer som slutat utvecklas. Jag jobbar med ledningsgrupper som inte fungerar. Orsaken är alltid densamma: inte nog med missnöje -> stagnation.

Så var missnöjd och fånga dagen!

Lars Diethelm - 2010Lars Diethelm

Ahrens & Partners

About Tillväxtskaparen

25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

