//
du läser
Entreprenörsskap, Företagskultur, Fokus, Gaseller, Ledarskap, Lennart Bengtsson, Snabbväxare

Hjälp, vi har tappat sugen!

tappat sugenFramgångarna har avlöst varandra. Från att vara liten så blev man ett uppstickarföretag. Men en dag så fick man inte vara ifred. Det började dyka upp konkurrenter som inte tidigare hade varit etablerade här. Självkänslan började att svikta. De nya konkurrenterna kom ju från huvudstaden. Resultatet var att verksamheten planade ut och till och med gick lite kräftgång. Denna problembild fick jag av en VD härom veckan. Hur skulle man ta sig ur detta och återfå framgångarna?

Detta scenario är inte helt ovanligt. Att man framgångsrikt växer under ett antal år men så plötsligt blir det motigt. Nya konkurrenter dyker upp. Kunderna är inte lika trogna längre. Självkänslan sjunker och så har den tidigare positiva spiralen blivit negativ. Hur gör man för att klara sig ur detta?

Ett är att man får aldrig bli nöjd. Hur bra det än är så måste man hela tiden försöka bli lite bättre den dagen man börjar prata om att man är marknadsledande eller liknande då är det farligt. Det är så lätt att man omedvetet tror sig vara oslagbar och att framgångarna är eviga. Men framgång måste förtjänas varje dag. Det svåra är att man vänjer sig vid en nivå. Så håller man samma nivå hela tiden så uppfattas man lätt som att man tappar lite allt efter hand. Så för att hela tiden uppfattas lika bra så måste man hela tiden bli lite bättre.

Tiderna ger också att vi måste bli allt mer specialiserade. Företag som har ett brett utbud och fixar det mesta i sin bransch tappar till förmån för dem som är specialister på sitt område. Vi ser det även på de företag som verkligen lyckas, de är hårt fokuserade. Fokus ger en tydlighet både inåt och utåt. Säljarna vet vad det är man säljer och företaget är också tydligt i vad det är man erbjuder. Detta ger många fördelar. Bl a blir man väldigt bra på det man har specialiserat sig på. Det är också lättare att hitta idealkunder om du har ett nischat erbjudande etc, etc.

Under goda tider så ramlar ofta affärerna in. Detta utan att man behöver anstränga sig så mycket. Men när det inte längre ”regnar manna” så kan det vara tufft att sälja. Att sälja och vara säljare har i mångas öron en dålig klang. Men att växa organist betyder inget annat än sälj mer. Vi måste inse att vi hjälper våra kunder. Vi löser ett problem för dem. Säljer vi inte våra tjänster och produkter så har ju kunden ett problem. Detta tänket måste genomsyra företaget. Är man då dessutom fokuserad och därmed specialist och bäst på sitt område så ger man ju kunderna ett ordentligt lyft och gör deras vardag så mycket enklare.

Några motmedel mot tappad självkänsla och en nedåtgående spiral:

    • Aldrig nöjd!
    • Ha ett starkt fokus!
    • ”Äg” er nisch!

Inse att sälja är att lösa problem, ni gör kundernas vardag så mycket enklare!

Lennart BengtssonLennart Bengtsson

Ahrens & Partners

Om Elitaren

Har i större delen av mitt yrkesverksamma liv arbetat i och även drivit tillväxtföretag. Idag brinner jag för att hjälpa andra att få förmånen att göra denna utmanande och roliga resa. Arbetar med Ahrens & Partners som i snart ett kvarts sekel har forskat på och hjälpt tillväxtföretag. Med vår kunskap och erfarenhet kan vi garantera dig tillväxt!

Diskussion

En reaktion på ”Hjälp, vi har tappat sugen!

  1. Ville bara lägga till att det är viktigt att ha en unik produkt som tar utgångspunkt i ett kund- eller konsumentbehov. Detta ska man hela tiden förfina och förbättra. Jag säger inte emot men förtydligar bara. Det är enbart med ett konsumentbehov i botten som du bygger en långskitigt hållbar affär

    Publicerat av Lars-Henrik Nilsson | 26 februari, 2014, 12:39

Lämna en kommentar