//
du läser
Lars Diethelm, Ledarskap

Skit i chefen – kör på!

chimpsSkit i chefen – kör på! Det var rådet som jag under hösten gav till en mellanchef på ett företag jag jobbade med. Det handlade om en arbetsmiljöfråga där högsta hönset var för snål för att åtgärda problemet. Så jag uppmanade mellanchefen att göra det själv. Att själv bryta mot policies och regler för att åtgärda problemet.

Mellanchefen vågade inte. Han ville inte hamna i bråk och ville definitivt inte bli av med jobbet. Så det blev ingen ändring på arbetsmiljöproblemet.

Så jag gjorde som jag alltid gör. Jag tog det med chefen och berättade för honom om situationen. Om mellanchefen som inte vågar bryta regler för att åtgärda ett arbetsmiljöproblem som chefen är medveten om men ignorerar. Ett arbetsmiljöproblem som kan åtgärdas med pengar och kommer att höja produktiviteten. Ett arbetsmiljöproblem som lätt kan bli någonting man får hantera snart för att man utifrån blir uppmanad till det.

Då hände det saker. Fast i början inte åt rätt håll. Chefen var såklart upprörd – initialt i alla fall. Och det var ju inte hennes fel. Mellanchefen hade väl sagt någonting men inte alls på det sättet jag sa det nu. Så det måste vara mellanchefens fel som inte var enträgen nog, som inte kunde formulera sig etc etc.

Jag föreslog att vi skulle använda situationen för att utveckla samarbetet dem emellan genom att chefen tog initiativet att återvända till mellanchefen i arbetsmiljöfrågan och be henne att redovisa en åtgärdsplan. Så att min intervention bara blev en lite sporre till en process som borde ha skett på direkten.

Jag coachade mellanchefen i förberedelserna och fick sedan vara med i själva presentationen. Det blev ett mycket bra möte för chefen visade ledarskap genom att inledningsvis be om ursäkt och diskutera vad hon kan göra bättre för att inte misslyckas i liknande situationer i framtiden. Först sedan kom sakfrågan.

Det som var min belöning var chefens argument för att diskutera hur hon kan bli bättre: ”för att slippa Lars i framtiden så att han kan jobba med andra som behöver hans hjälp också”. Det värmde!

Lars Diethelm - 2010Lars Diethelm

Ahrens & Partners

About Tillväxtskaparen

25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

