//
du läser
Lars Diethelm, Ledarskap, Organisation, Tillväxtföretag, Tillväxtorganisationen

Jobbet engagerar endast 16% av Svenskarna – vilken möjlighet!

High five crew!Gallup har gjort en undersökning av svenskarnas engagemang i sina jobb. De klassar de anställda i tre kategorier: engagerade, oengagerade och aktivt frånkopplade. Definitionerna lyder:

  • ”De engagerade är kollegorna du gillar. De samarbetar, är entusiastiska och letar ständigt nya vägar att nå bättre resultat”
  • ”de oengagerade är svårare att upptäcka eftersom de inte stör. De kommer till jobbet och dödar tid i väntan på lunch eller rast”
  • ”de aktivt frånkopplade är mer eller mindre ute efter att skada företaget. De upptar chefernas tid, skapar fler olyckor, producerar med sämre kvalitet och är oftare sjuka”

Jag antar att ni känner igen er i dessa definitioner. Fördelningen i Sverige är 16% engagerade, 73% oengagerade och 11% aktivt frånkopplade. Är ni överraskade? Inte jag! När man som jag jobbar med tillväxtföretag så märker man direkt när man kommer in till företaget hur det ligger till med engagemangsnivån. Det känns i luften, det syns i ögonen på dem man träffar. Engagemang smittar så jag blir glad varje gång jag känner att jag kommit hem – till ett tillväxtföretag! Och lika mycket känns det åt andra hållet. Lite överdrivet känner jag ofta liklukten av ett döende företag när jag kommer till en slöväxare. Det må vara rent och propert men det stinker av oengagemang! Jag håller då andan för att se om stanken är på väg ut eller om det sitter fast i väggarna. För det är precis det man måste göra för att få ett företag att växa. Kasta ut de aktivt frånkopplade och vädra ut oengagemanget – vänd det till engagemang. Min erfarenhet är att det går att engagera alla, och då menar jag verkligen alla, oengagerade. För vissa går det lättare, för andra är det svårare. Men i grunden vill alla vara engagerade! Alla vill bidra till att företaget skall utvecklas. Alla vill känna känslan av engagemang, vill vara omtyckta av sina kollegor och kunder. Alla vill vara med i ett vinnande lag. Och såklart börjar engagemanget med ledarskapet. Om ledarna är oengagerade så blir medarbetarna det också. Men tänk vilken möjlighet Gallups undersökning ger tillväxtföretag. De företag som i stor utsträckning bygger sin konkurrenskraft på medarbetarnas engagemang. Tänk vilka möjligheter som öppnar sig för den som ser Gallups undersökning i vitögat:

  1. Ta tag i de aktivt frånkopplade. Få dem engagerade eller gör dig av med dem NU! Det går att få dem engagerade men evaluera noggrant om det är lönt.
  2. Aktivera dig ännu mera med målet att få medarbetarna engagerade. Det behövs inte så mycket: låt dem bli sedda, låt dem ta ansvar, låt dem slippa de aktivt frånkopplade. Lägg din fokus på de som är oengagerade. För varje du konverterar drar du med dig två till.
  3. Rekrytera de engagerade från företag som har ett lågt antal engagerade. Att vara engagerad tar kraft i oengagerade företag. Plocka till dig de engagerade och låt dem göra skillnad hos dig! Plocka dem var som helst och när som helst. Erbjud en engagerad kille hos livsmedelshandlaren en chans att presentera sig hos dig. Be tjejen som gav en ansträngde sig extra mycket för att göra dig som kund nöjd ett erbjudande på stående fot. Lämna ditt kort. Be henne att höra av sig när hon vill ta nästa steg. Vänta inte, tar möjligheten i flykten. För de engagerade är få och du måste fånga in dem. Låt dem prya hos dig en fredag och de lär skriva på anställningsavtalet på måndag. Skippa intervjuerna – låt dem testa och välja dig.

Få alla dina medarbetare engagerade och ditt företag, och du, mår bättre! Lars Diethelm - 2010Lars Diethelm Ahrens & Partners

Annonser

Om Tillväxtskaparen

25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Diskussion

3 reaktioner på ”Jobbet engagerar endast 16% av Svenskarna – vilken möjlighet!

  1. Vilken källa har du till Gallup undersökningen av svenskarnas engagemang i sina jobb? Jag känner till kategorierna, men har inte sett statistiken för svenskar förut.

    /David
    StrengtsFinder Coach

    Publicerat av David Johansson | 21 november, 2013, 11:43

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Ge dig själv sparken innan nyår! | Snabbväxare - 9 december, 2013

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: