//
du läser
Entreprenörsskap, Expansion, Fokus, Gaseller, Lennart Bengtsson, Organisation, Snabbväxare, Tillväxtföretag

Starta inte nytt företag och bli för all del inte Gasell!

CemeteryDet pratas ofta om att Sverige behöver fler som startar företag. Men oddsen är inte speciellt bra för dessa startups. 25% går nämligen i graven under första året. 33% inom tre år. Alltså vart tredje startup får inte luft under vingarna. Många personliga tragedier i spåren av dessa misslyckande.
Inte ser det heller så kul ut för de omhuldade Gasellerna. 21% går i konkurs eller likvideras inom fem år från de fått gasellstatus. Bara en av 100 Gaseller lyckas göra ett nytt Gasellsprång under en kommande treårsperiod.

Hur kan det vara att en inom Ahrens låter som en sådan dysterkvist?
Att bli framgångsrik företagare är inte någon räkmacka. I begreppet framgångsrik ligger att man växer och gör det lönsamt. Det är en stor skillnad mellan att vara skicklig fackman inom ett område och vara en duktig företagare eller entreprenör. Dessa båda färdigheter kan kombineras. Men bara för att man är det ena så följer det andra inte automatiskt med.

Vi ser att det är sällan eller aldrig ett rent uppfinnarföretag lyckas riktigt. I dessa företag är det en heder att när produkten korsar tröskeln skall den vara ultimat, vilket den oftas aldrig blir. Däremot är det ofta som någon annan lånat, kopierat eller inspirerats och kommit ut med en liknande lösning på marknaden. Dessa låne-/inspreringsföretagen är ofta mer fokuserade på att förpacka och sälja än att komma med den perfekta produkten på marknaden. Därför är det sällsynt att bästa tekniken är den som går segrande. Sälj- och förpackningsförmåga är ofta viktigare än tekniken. Här finns säkert en del av förklaringarna till att startups har ett så stort svinn de tre första åren.

Gasellerna då. Varför är det så motigt för dessa i begynnelsen så framgångsrika företagen? Ett skäl kan vara att de börjar som ganska små när de växer och att företaget sedan växer ur sin organisation. Plötsligt så kan man ha förlorat den buskoll på sakerna man hade en gång när man var tio tjugo anställda eller så. Börjar ett företag blöda så kan det gå fort till döden är ett faktum. En annan förklaring kan vara att man blir så uppfylld av sina Gaselldiplom att man känner sig säker på sin plats. Nöjdheten börjar genomsyra företaget. Detta är farligt. Nöjdhet är ett fatalt tillstånd. Det blir lätt en tragisk utgång. Vill man lyckas så får man aldrig bli nöjd. Bästa lösningen måste alltid finnas imorgon. Konkurrensen är hård. Slår man av på takten så är det någon annan som springer förbi och tar stafettpinnen.

Men lugn, det finns tröst. 19 september så presenterade Ahrens årets Snabväxarlista. I arbetet med denna så var över 19 000 företag nominerade. Elva stränga kriterier (satta av Anders Borg under hans tid på SvD). De flesta av dessa tusentals företag föll för några eller något kriterie. När krutröken lagt sig så stod det 55 friska och välmående företag som vuxit med minst 25% i snitt under de senaste sju åren. Vinnaren, Klarna, hade vuxit mycket snabbare än så. De har varit lönsamma sedan starten 2005. 2012 så omsatte de över 1,1 miljarder. En genomsnittlig tillväxt på 115%, varje år i sju år.

Alltså går det att starta nytt och växa snabbt och lönsamt år efter år. En bra affärsidé i botten ackompanjerad av en bra ledning som i tid ”byxar” företaget för kommande utmaningar. Kompletterar företaget med kompetenser efter hand som utmaningarna kommer. Men man bygger inte en tung byråkrati.

Tre grabbar i mid tjugoårsåldern 2005 har idag ett miljardföretag som finns i åtta länder. Lönsamma från start. Så det funkar, speciellt om man gör rätt från första början.

Det vet vi på Ahrens & Partners, vi har forskat på och arbetat med tillväxtföretag och dess mekanismer i snart ett kvart sekel.

Lennart BengtsonLennart Bengtsson
Ahrens & Partners

Annonser

About Elitaren

Har i större delen av mitt yrkesverksamma liv arbetat i och även drivit tillväxtföretag. Idag brinner jag för att hjälpa andra att få förmånen att göra denna utmanande och roliga resa. Arbetar med Ahrens & Partners som i snart ett kvarts sekel har forskat på och hjälpt tillväxtföretag. Med vår kunskap och erfarenhet kan vi garantera dig tillväxt!

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: