//
du läser
Fokus, Lars Diethelm, Snabbväxare, Tillväxtföretag

FOKUSERA – för f–n!

multifocusJag träffar varje vecka företag som borde växa fortare än de gör. Och när det kommer till kritan är allt som oftast FOKUS som är problemet. Inte att företaget har för mycket såklart: FOKUS saknas!

Och nästan alltid framkallas denna brist på FOKUS av behovet av att balansera: ”Vi måste ha ett ben att stå på om det andra går dåligt”, är det svaret jag hör som allra mest. Ett svar som är en av huvudorsakerna för varför 99% av de Svenska företagen är döende. Missförstå mig inte, det är inget fel att skaffa sig två eller flera ben att stå på om man inte klarar av att stå stadigt på ett ben. Felet uppstår när man börjar att multi-fokusera. Försök själv att titta på skärmen framför dig och något annat samtidigt. Inte speciellt effektivt, eller? Du flakar med blicken och inget blir speciellt skarpt. Så full FOKUS behövs!

Mitt råd är därför alltid detsamma: fokusera på det ni kan bli bäst på – bort med FOKUS från allt annat. När jag ger detta råd möts jag oftast av ett ansiktsuttryck som jag inte kan tolka som någonting annat än att personen anser att jag är fullständig galen. ”Fokus är såklart ok men inte på bekostnad av företagets framtid” – får jag då höra. ”Och om vi ta bort fokus från de andra områdena så försvinner möjligheten att balansera och företaget blir mycket mera utsatt för nedgångar i konjunkturen etc.” Det klassiska resonemanget som hindrar så många företag från att växa.

För företag som genom FOKUS blir bäst på det de håller på med tar i lågkonjunktur marknadsandelar. Köparna blir mera kräsna och värderar det bästa erbjudandet högre. Plus att företaget är bättre på att sälja sitt erbjudande. Företag som fokuserar expanderar dessutom fortare än ofokuserade företag som breddar och når därmed snabbare ut till anticykliska eller omogna marknader. Hemma blir snabbt för litet när man är fokuserad. Och företag som fokuserar skapar bättre marginaler – en tillgång i både hög- och lågkonjunktur.

Så min fråga är alltid densamma: vilken framtid väljer ni? En trygg framtid där en eventuell tillväxt skapas genom breddning, där ni inte är bäst på något av det ni håller på med – med alla konsekvenser det innebär? Eller en trygg framtid där ni genom FOKUS blir bäst och växer fort?

Och rådet hur man skall ta svängen från breddning till FOKUS är förhållandevis enkel: försiktigt! Öka fokus på det område som ni satsar på och ta fokus från de andra. Undvik tvära kast. Det tar tid, övning och envishet att lära sig att stå stadigt på ett ben. Men det lönar sig!

Lars Diethelm - 2010Lars Diethelm

Ahrens & Partners

Om Tillväxtskaparen

25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Diskussion

4 reaktioner på ”FOKUSERA – för f–n!

  1. Men för mycket fokuserande kan leda till att alla ägg hamnar i samma korg. Det kan då sluta med att det bara finns en eller ett par kunder kvar, och försvinner de finns inte företaget kvar. Fokusering är bra, men det får inte ske till priset av utebliven riskbenägenhet och entrepenörskap.

    Varför tycker du att många företag borde växa fortare än de gör?

    Publicerat av Tomas Tränkner | 9 maj, 2013, 07:48
    • Tomas!
      Jag har sällan sett ett företag som har fokuserat för mycket! Och jag älskar liknelsen att lägga alla ägg i samma korg. För det är ju inte bra, sägs det. För vad kan hända? Man tappar hela korgen och äggen går sönder. Och hur ofta händer det? Om man blir duktig på att bära korgen så är det inga problem att ha alla äggen i samma korg – tvärt emot; då alla andra undviker att göra det så blir du bäst på det.
      Och självklart talar jag inte om att man skall hamna i ett enkundsberoende. Men ett ett-erbjudande beroende ser jag inga som helst problem med.
      Sedan finns det klassiska exempel på företag som missade tåget för att de tappade innovationsförmåga, riskbenägenhet och entreprenörsskap. Med det var inte för att de var för fokuserade utan för att de hade blivit för självgoda – de visste bättre än alla utanför.

      Till sist: varför jag tycker att företag borde växa fortare än de gör? För att jag är rädd att annars för många företag försvinner. Se gärna här:
      https://snabbvaxare.wordpress.com/2013/03/04/99-procent-av-de-svenska-foretagen-ar-doende/

      /Lars

      Publicerat av Tillväxtskaparen | 9 maj, 2013, 09:30
  2. Om jag förstår detta rätt vill jag likna din teori vid en gipsplugg. Ganska koncentrerad på att ”ta sig igenom” väggen till en början men väl där så expanderar den sedan.

    Håller fullkomligt med om att det är bättre att nischa in sig på det man är bäst på.
    Men som du också säger ”hemma blir snabbt för litet” Kostnaden av att nå nya marknader kan vara väl så dyra som att utvecklas på befintliga. Blir inte detta problematiskt?

    Men vad gäller fokus så är det så i allt. Det finns ofokuserade människor som sitter i 2 dagar med arbeten som tar andra 2 timmar att göra. Skillnaden är att den som gör det på två timmar fokuserar helhjärtat på en sak i taget medan två dagars personen har ett spritt fokus på andra saker. Oftast blir resultatet på två timmar bättre (enligt min erfarenhet) på grund av att allt görs i ett sammanhang utan avbrott som förstör flödet.

    Publicerat av André | 12 maj, 2013, 02:19
    • Hej André
      Kul analogi med gipspluggen. Om vi säger att de sätter många små hål i väggen (markanden) och efter ett tag kan bryta ut en stor bit så håller den för mig. För det är det som händer. Ofta finns det några stora spelare som okuperar väggen men dessa företag hittar nischerna som blir över – till deras lösning blir legitim – då svänger hela väggen.
      Gällande en för liten hemmamarknad så är det viktigt att poängtera att markanden snabbt blir för liten då de har blivit störst – i vissa fall har vi sett 80% marknadsandel när det går utomlands.
      Sedan är ju kostnaden för att ta sig in i nya marknader så är den såklart inte försumbar – men det finns två saker som talar för fokuserade företag. De har skapat sig en stark hemmamarknad och därmed en stabil platform att utgå ifrån. Vidare så är de så bra på det de håller på med så det lyckas att hitta rätt marknader – det är inte alltid Norge som är bäst 🙂

      Publicerat av Tillväxtskaparen | 12 maj, 2013, 07:08

Lämna en kommentar